Competentiegericht lesgeven met authentieke taken

Mensen zijn meer gemotiveerd om dingen te leren die ze kunnen gebruiken binnen hun perspectief en binnen de rol die ze in de samenleving opnemen. Dit functioneel leren is één van de belangrijke uitgangspunten van het competentiegericht onderwijs en van de algemene ICT-opleidingen van het secundair volwassenenonderwijs. Het 4C/ID-model is hét onderwijsmodel dat hiervoor heel geschikt is om te gebruiken bij de ICT-opleidingen. Werken met authentieke taken betekent werken met betekenisvolle, realistische en functionele situaties die uit het dagelijks leven gegrepen zijn. Het zinvolle van de taken moet ervoor zorgen dat de cursisten succeservaringen opdoen, wat hen weer aanzet tot verder leren.
 
Het traject rond Competentiegericht lesgeven bestaat uit 2 delen. 
  • Deel 1 duurt een half dagdeel. Daarin wordt op een eenvoudige manier uitgelegd hoe het stappenplan te gebruiken om een ICT-cursus te ontwikkelen volgens het 4C/ID-model. Tussenin zijn doemomenten voorzien waarin de leerkrachten aan de hand van een ICT-leerplan effectief de stappen doorlopen om zo het 4C/ID-model toe te passen op een ICT-module. Het is de bedoeling dat ze tegen het einde van de sessie in grote lijnen een volledige ICT-module uitgewerkt hebben.
    Na deel 1 wordt bekeken welke ICT-modules aangeboden worden in het CVO en op basis van dit verdelen we deze onder de ICT-leerkrachten. Het is de bedoeling dat ze samen (of alleen) opnieuw het stappenplan doorlopen en zo een tweede, derde, … module klaar hebben volgens het principe van het competentiegericht lesgeven. 
  • Deel 2: Na enkele maanden is er een terugkomdag waarin alles wat ze gemaakt hebben besproken wordt, bijgestuurd wordt, …
 

 

Algemene informatie: 

Deze nascholing kan aangevraagd worden via deze link

Doelgroep: 
ICT-leerkrachten van het secundair volwassenenonderwijs.
Maximum aantal deelnemers: 
20
Doelstellingen: 
De deelnemers: kunnen hun visie op het functioneel leren van cursisten ontwikkelen en bijsturen; kunnen de verschillende stappen van het 4C/ID-model in hun cursus implementeren; kunnen hun les opbouwen aan de hand van authentieke taken vertrekkend van de noden van hun doelgroep.
Lesgever: 
Barbara Defreyne